Press

 

 

 

September 2016 - Yves de Bruycker - Yves goes classic

Sopraan Hendrickje van Kerckhove en pianist Nicolas Callot brengen binnenkort samen een cd uit met een selectie aan Liederen van Grieg. Dat dit een originele keuze is, bewijst een korte zoektocht op Internet. Er zijn haast geen goede opnames te vinden van deze liederen. Hoog tijd dus om kwaliteit af te leveren, zullen pianist en sopraan gedacht hebben. En zo geschiedde: de cd-opnames zijn klaar en na een eerste recital met de liederen in het Elzenveld, kwam het podium van de Blauwe Zaal in deSingel aan de beurt. Een Blauwe Zaal die overigens zeer goed gevuld was, en dat is niet evident bij Liedrecitals

Het verrukkelijke programma van deze avond omvat niet alleen Grieg. Hendrickje Van Kerckhove en Nicolas Callot voegen er nog de Frauenliebe-cyclus aan toe (Schumann) en de Mädchenblumen en het Ständchen van Strauss. Gezegd moet dat dit programma heel ambitieus en moeilijk is. Het is geen evidentie om zoveel Liederen na elkaar op niveau te brengen... maar uiteraard spelen deze twee topmuzikanten dit wel klaar.Wat we te horen krijgen is een adembenemend recital. Hendrickje Van Kerckhove is niet alleen een schitterende zangeres, maar slaagt er ook in het publiek te verplichten om te blijven luisteren. Haar vertelkracht is zeer overtuigend. Daarin wordt ze op meesterlijke wijze ondersteund door Nicolas Callot. Lied begeleiden is een kunst. Een kunst die Nicolas Callot tot in de perfectie beheerst. De samenwerking tussen beide musici is van topniveau.

 

Hendrickje van Kerckhove zingt twee bisnummers: Morgen, van Strauss en een kinderliedje van Grieg. Dat zij het aandurft om Morgen te zingen na een recital van bijna twee uur, bewijst wat voor een grote zangeres zij wel is: niets wordt aan het toeval overgelaten, de uitvoering ervan is perfect. Hendrickje van Kerckhove bezit een bijzondere stemkleur. De soepelheid van haar stem is adembenemend en haar piano's reiken tot vanachter in de concertzaal. En dan hebben we het nog niet gehad over de perfecte dictie in alle teksten, die de vertelkracht alleen maar positief beïnvloedt. De Liederen, waarin een moeder haar gevoelens vertolkt, wordt aangevuld met enkele Lyrische Stücke (van Grieg) voor piano solo. Nicolas Callot ontroert het publiek!

 

Ik besluit dat Hendrickje Van Kerckhove niet alleen een grote operazangeres is, maar ook een fantastische Liedvertolkster. Nicolas Callot is de perfecte compagnon. Van dit duo willen we meer! Veel meer! Ik kijk alvast reikhalzend uit naar de release van de cd!

 

 

 

September 2015 - Klassiek Centraal - Yarrid Dhooghe

Het mocht nog eens een thuismatch zijn van deSingel. “De fijnste liedvertolkers van om de hoek”, zoals de cultuurinstelling het zelf uitdrukt, mochten eens hun beste kunnen tonen. Zangeres Hendrickje Van Kerckhove en Pianist Nicolas Callot brachten een interessante kijk op het romantische lied met bekende en minder bekende liederen van Edvard Grieg, Robert Schumann en Richard Strauss.

 

Soprane Hendrickje Van Kerckhove en pianist Nicolas Callot presenteerden een greep uit het Romantische liedrepertoire in deSingel te Antwerpen. Noorwegens bekendste componist Edvard Grieg vulde de eerste helft van het recital. Een selectie liederen, onder andere ‘Hjertets Melodier’ (Op. 5) op liefdesgedichten van de bekende sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, werden door korte intermezzo’s uit Griegs ‘Lyrische Stücke’ voor solo piano onderbroken. De tweede helft van het concert speelde zich af op het bekendere terrein van het Duitse lied. Robert Schumanns Frauenliebe und –Leben (Op. 42) werd voor Richard Strauss Mädchenblumen (Op. 22) en Ständchen (Op. 17, Nr. 2) geprogrammeerd. Bekend en minder bekend werk vonden zo een plaats in dit lijvige recital.

 

De Noorse taal van Griegs liederen klonk bij sommige luisteraars wellicht wat onwennig in de oren, maar dat Van Kerckhove ze overtuigend uitspreekt daar heerst geen twijfel over. De gretigheid waarmee ze aan de slag gaat met de vaak weinig betekenisvolle teksten geven de reeds vloeiende melodieën van Grieg nog die extra sprankeling. Van Kerckhove weet in haar zangkunst de verschillende emoties goed te vertolken. En dit zonder het nostalgische en vaak speelse karakter van deze liedjes uit het oog te verliezen.

 

Dit naast elkaar plaatsen van contrastrijke gemoedstoestanden is één van de kenmerken van Griegs compositiepraktijk. Nicolas Callot speelde hier graag verder op in. De manier waarop hij de melodieën afwerkte met welgekozen articulaties en hoe hij Van Kerckhoves gezang ondersteunde, toonden aan dat hij goed vertrouwd is met deze muziek van Grieg. Zeker bij liederen die inhoudelijk weinig om het lijf hebben, is een dergelijke doortastende manier van begeleiden een must. In de ‘Lyrische Stücke’ kon hij dat zelfs nog verder doortrekken. Voor deze ogenschijnlijk eenvoudige muziek, toonde Callot volop zijn articulatiekunst. Hij durft tijd te nemen om een melodie uit te spelen of een korte stilte zijn effect te gunnen.

 

Betekenisrijke teksten vinden we uiteraard wel in Schumanns Frauenliebe und –Leben. Vanaf het begin wist Van Kerckhove die geladenheid van de teksten ook te vatten. Ze interpreteerde de liedcyclus op een doorvoelde manier. Ze weet wanneer ze wat bitterheid mag tonen. Ze weet wanneer ze introverter mag zijn. En ze weet wanneer ze aan een gevoelige snaar mag plukken. Callots pianobegeleiding was ook voor deze cyclus van belang. Hij slaagde erin om Schumanns uitgewerkte begeleiding met rijke harmonie in overeenstemming te brengen met Van Kerckhoves interpretatie van de zangpartij. In de korte tussen- en slotspelen kon hij telkens de juiste sfeer verder doortrekken. Ook voor de liederen van Strauss gingen Van Kerckhove en Callot op ditzelfde elan door.

 

Hendrickje Van Kerckhove en Nicolas Callot waren zeer goed op elkaar afgestemd. Het vertrouwen dat ze aan elkaar schonken, was bijzonder groot. Dit zorgde voor een avond met doorvoelde interpretaties van Griegs, Schumanns en Strauss’ liederen. Het contrast tussen enerzijds de kinderlijke miniatuurtjes van Grieg en anderzijds Schumanns en Strauss’ “zwaardere” liederen gaf de luisteraar de kans om verschillende ontwikkelingen van de romantische liedkunst te leren kennen. Van Kerckhove en Callot konden dit verschil duidelijk hoorbaar maken. Speels bij Grieg, droeviger en bitterder bij Schumann en Strauss, maar bij die laatste twee steeds met de nodige ernst, bezorgden zij een veelzijdige, interessante, maar vooral een meer dan voldoening gevende luisterervaring.

 

December 2015 - De Standaard - Tom Janssens

« Patience, sensitive colours and a singing tone. On their gorgeous fortepiano, Nicolas Callot and Lucas Blondeel strike the perfect balance between subtle inventivity and deep respect.”

 

November 2015 - La Libre Belgique - Nicolas Blanmont

Nicolas Callot and Lucas Blondeel have a formidable symbiosis, with a delicate touch which is never

bland and a poetic expression which is never affected. We look forward to their next recordings.”

 

 

NICOLAS CALLOT

+32 (0) 475 56 25 87

ncallot@gmail.com

CONTACT

Please share my website and join me on facebook

Copyright © Official website Nicolas Callot